W dniach 10-11 maja 2019 r. w Leżajsku odbył się konkurs GG Robot – Ogólnopolski Konkurs Budowy i Programowania Robotów, wpisany na listę kuratoryjnych konkursów tematycznych. Konkurs polegał na skonstruowaniu robota, który podczas zawodów pokonanie specjalny tor i w ciągu 2 minut musi wykonać skomplikowane zadania. Zadania były inspirowane twórczością Stanisława Lema. Konkurencja była spora, gdyż przyjechały drużyny z całej polski, a nawet Węgier. Nie mogło tam zabraknąć uczniów ze szkolnego Koła Naukowego „TechnoZone”.
Naszą szkołę reprezentowała drużyna „Cheetah Team” z kl. 1aT w składzie: Patryk Ciurkosz, Mateusz Ziobro, Bartosz Grzybowski na czele z kapitanem drużyny Aleksandrem Stanochem. Wystawiła ona do zawodów swego długo budowanego robota. Jego konstruowanie wymagało bardzo dużych umiejętności inżynierskich i znajomości automatyki. Pokazuje to dokładnie film, który można obejrzeć pod poniższym linkiem:
https://youtu.be/_r865os8tWQ
Dodatkowym utrudnieniem było przyspieszenie przez organizatorów zawodów o dwa tygodnie. Rzutem na taśmę udało się zakupić i oprogramować czujnik, dzięki któremu robot odróżniał kolory kulek, które należało zliczać i sortować.
Dzień 1
Zaczęło się źle. Pierwszego dnia, po pierwszym przejeździe robota, nasza drużyna odkryła, że organizator nie wywiązał się z pewnych regulaminowych zapisów. Okazało się, że wymiary niektórych elementów toru przeszkód nie odpowiadają udostępnionej przed zawodami specyfikacji. Drugą przeszkodą był fakt, że robot zachowywał się inaczej na różnych torach. Otóż przed przejazdem konkursowym, wszystkie drużyny mogły wykonywać próby na torach testowych, aby ostatecznie wyregulować swoje roboty. Niestety, podłoże toru, na którym „Cheetah Team” wykonywali swoje testy, różniło się znacznie od toru konkursowego. Z powodu wyraźnej różnicy przyczepności kół do podłoża, nasz robot popełniał błędy. Nasi uczniowie próbowali na bieżąco je zlikwidować, jednakże skończyli z najniższą sumą punktów. Po pierwszym dniu zawodów zarządzono więc zebranie drużyny, aby dostosować robota do zastanych warunków konkursowych.
Dzień 2
Zasady podczas drugiego dnia uległy zmianie wprowadzając pojedynki na punkty. Wyglądało to w taki sposób, że dwie drużyn startowały w tym samym czasie na planszy, a ten kto zdobył więcej punktów – wygrywał. „Cheetah Team” bogatsza o doświadczenie z poprzedniego dnia, poprawiła swojego robota tak, że ten uzyskiwał na przejazdach testowych aż 500 punktów. Wynik ten miażdżył przeciwników i zaowocował 3-krotną wygraną w pojedynkach na punkty. Dzięki temu udało się naszej drużynie nadrobić straty z pierwszego dnia i wskoczyć na podium z trzecią lokatą.
Gratulujemy naszym informatykom-automatykom sukcesu i zachowania zimnej krwi podczas zawodów. Udowodnili, że pomimo przeciwności losu nie można dawać za wygraną. Wystarczy tylko nie załamywać się i wierzyć w swoje możliwości.