Pizza, premier i 24-godzinny maraton programistyczny, czyli HackYeah 2019

Bez kategoriiMożliwość komentowania Pizza, premier i 24-godzinny maraton programistyczny, czyli HackYeah 2019 została wyłączona

Kolejny raz nasi uczniowie wzięli udział w prestiżowym i bardzo wymagającym konkursie – HackYeah Hackathon, który odbył się w Nadarzynie koło Warszawy w centrum targowo-wystawienniczym Ptak Warsaw Expo. Szkołę reprezentowali następujący członkowie Koła Naukowego „TechnoZone”: Agata Przybyła, Paweł Malisz, Mikołaj Białek, Dawid Mazur (wszyscy z kl. 4aT), Grzegorz Matłok (4bT), Dawid Surdel, Dominik Mosoń, Damian Kurek, Jakub Stelmach (wszyscy z  3aT), Wiktor Jezioro (3bT), Jakub Stanula-Kaczka (1bT) oraz nasz absolwent – Patryk Ciebień.

HackYeah Hackathon to największy 24-godzinny maraton programistyczny w Europie. Tegoroczna edycja konkursu zgromadziła ponad 2500 czynnych uczestników z kraju i zagranicy. Ogrom imprezy przekroczył wszelkie wyobrażenia. Hali nie dało się ogarnąć wzrokiem. Organizatorów należy pochwalić za mistrzowską logistykę i zapewnienie komfortu tak dużej liczbie uczestników.

Oprócz głównej hali, w której odbywało się kodowanie, na terenie centrum znajdowało się wiele miejsc relaksu, w których można było odpocząć, zagrać w ulubioną grę na wielkim ekranie, poddać się masażowi, zorganizować pewną aktywność sportową, a nawet przespać się.

W kompleksie wystawienniczym znajdowała się również wielka przestrzeń z wystawami i stoiskami zorganizowanymi przez sponsorów, m.in. Bank BGK, Orlen, PL LOT, PKO Bank Polski, Ministerstwo Cyfryzacji, BOSH, Komisja Europejska, PKP Intercity i wiele innych. Oferowały one uczestnikom wiele atrakcji, minikonkursów i informacji na temat ich funkcjonowania.

Sam konkurs polegał na stworzeniu ciągu doby jednej lub więcej aplikacji oraz zaproponowaniu dla niej modelu biznesowego gwarantującego sukces rynkowy. Praca odbywała się pod ogromną presją czasu i zmęczenia. Nasi uczniowie poradzili sobie z tym doskonale. Podczas gdy połowa uczestników nie wytrzymała obciążenia i w godzinach nocnych musiała sobie zrobić przerwę na sen, ekipa z „Kwiatka” przez pełne 24 godziny nieprzerwanie pracowała przy swoich laptopach.

Rywalizacja odbywała się w trzech otwartych kategoriach konkursowych: szeroko rozumiana komunikacja społeczna (Communication), ekologia i ochrona środowiska (Environment) oraz bezpieczeństwo człowieka w różnych aspektach (Secutity). Poza tym partnerzy i sponsorzy zaproponowali szereg konkretnych zadań dodatkowych, np.:

– nowe podejście do planowania podróży i rezerwacji lotów,

– nowoczesne rozwiązania medialne i ułatwienie spersonalizowanego dostępu do informacji osobom niepełnosprawnym i wykluczonym technologicznie,

– edukacyjna gra społecznościowa ściśle związana z kontekstem podróży pociągiem,

– aplikacja mobilna dla menedżerów z weryfikacją biometryczną,

– algorytm i implementacja regulacji położenia serwonapędów przy użyciu przetwarzania obrazu w czasie rzeczywistym,

– aplikacja mobilna dająca wsparcie kierowcom w udzielaniu pierwszej pomocy, na przykład w przypadku kolizji i wypadków drogowych, itp.

Podczas konkursu odbyło się ponad 20 wykładów i konferencji. Dotyczyły programowania w różnych językach, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, zagadnień biznesowych, startupów itp. Korzystały z nich głównie osoby, które nie uczestniczyły czynnie w konkursie, ale część zawodników potraktowało je jako ciekawy przerywnik i pretekst do odprężenia się po wielu godzinach intensywnego programowania.

Ciekawym akcentem na Hackathonie była wieczorna wizyta premiera Mateusza Morawieckiego. Wszystkim odechciało się spać i rozpoczęło się polowanie na selfie z premierem:). Po odwiedzeniu przez gościa wystaw i stoisk sponsorów oraz partnerów, premier udał się do hali głównej konkursu i odwiedził kilkanaście stanowisk poszczególnych zespołów. Jednym z nich była nasza „Kwiatkowa” ekipa:). Podczas tej wizyty nasi uczniowie prezentowali szefowi rządu pozytywne aspekty, jakie technologia IT wnosi w życie człowieka i funkcjonowanie społeczeństwa.

Nieodłącznym elementem Hackathonów są ogromne ilości pizzy, kawy i napojów energetycznych, dzięki którym programiści są w stanie funkcjonować przez 24 godziny na najwyższych obrotach. Organizatorzy spisali się pod tym względem perfekcyjnie. ????

Nasi uczniowie wystartowali z bardzo ambitnym pomysłem stworzenia Zintegrowanego Systemu Miejskiego (ZSM). Dzięki niemu mieszkańcy mogliby komunikować się on-line z organami samorządu lokalnego, służbami miejskimi i różnymi instytucjami. W ten sposób możliwe stałoby się natychmiastowe informowanie urzędów o zauważonych problemach, niebezpieczeństwach i incydentach. Aplikacja planowana była początkowo na trzy moduły (oddzielne aplikacje): Communication, Environment i Security. System byłby elastyczny i możliwy do rozbudowy o kolejne moduły.

Jaka działa ZSM? W przypadku zauważenia w mieście jakichś nieprawidłowości, utrudnień lub zagrożeń, za pomocą smartfona możliwe jest zrobienie zdjęcia i/lub notatki o okolicznościach zdarzenia lub zaistniałej sytuacji i natychmiastowe przesłanie informacji do właściwej instytucji. Aplikacja sama pobiera współrzędne GPS ze smartfona i wstawia na mapę odpowiedni do charakteru zgłoszenia znacznik. W ten sposób tworzy się dla danego miasta wielowarstwowa mapa (każda jest generowana przez oddzielny moduł) dotycząca:

– zagrożeń (komunikacyjnych, przestępczych itp.),

– ochrony środowiska (emisja zanieczyszczeń, nielegalne miniwysypiska śmieci, dewastacja drzew i zieleni miejskiej itp.)

– oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji, poprawek w infrastrukturze miejskiej i propozycji dotyczących wykorzystania potencjału miasta.

Szczególnie ostatni moduł jest godny uwagi, gdyż mógłby w istotny sposób rozszerzyć krąg osób zainteresowanych tworzeniem tzw. budżetów obywatelskich. W module tym wykorzystany jest mechanizm logowania w oparciu o profil zaufany, co skłoniłoby ludzi do powszechniejszego używania Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Ze względu na ogromną ilość uczestników i międzynarodowy charakter konkursu, rywalizacja była „mordercza”. Nasz zespół był prawdopodobnie najmłodszą ekipą. Wśród startujących dominowały nie tylko teamy studenckie, ale i grupy zawodowych programistów z wieloletnim doświadczeniem w branży IT. Mimo braku miejsca na podium, ekipa z „Kwiatka” zyskała ogromne doświadczenie w posługiwaniu się nowoczesnymi narzędziami programistycznymi i technikami tworzenia rozbudowanych aplikacji, w tym mobilnych.

Pomógł nam w tym nasz absolwent – Patryk Ciebień, który jeszcze jako uczeń „Kwiatka” był podporą naszego szkolnego koła naukowego. Składamy mu ogromne podziękowanie i liczymy na dalsze twórcze kontakty.

Dziękujemy również Fundacji Śnieżki „Twoja Szansa”, która pokryła koszty wyjazdu naszych uczniów na Hackathon i ufundowała dla nas laptop najnowszej generacji o ogromnych możliwościach przetwarzania danych. Duże wsparcie w tej kwestii udzieliła nam p. Dyrektor Joanna Dymitrowska. Mając takie wsparcie, łatwiej osiągać wysokie wyniki nauczania i prestiżowe sukcesy.

© 2016 TechnoZone | WordPress theme by Dameer DJ.