Podwójny sukces naszych uczniów w konfrontacji ze studentami

Bez kategoriiMożliwość komentowania Podwójny sukces naszych uczniów w konfrontacji ze studentami została wyłączona

Już po raz czwarty odbył się w terminie 29-30 marca 2019 r. w Jasionce, w Parku Technologicznym Aeropolis, Hackathon Rzeszów – największy tego typu konkurs w Polsce południowo-wschodniej. Polegał on na 24-godzinnym wykonywaniu projektu z szeroko pojętych technologii IT. Dla naszych uczniów był to bardzo wymagający konkurs, gdyż pozostałe drużyny składały się ze studentów wyższych uczelni. Oprócz wiedzy merytorycznej, trzeba było wykazać się bardzo dużą wytrzymałością psychiczną i fizyczną wynikającą z całodobowej pracy i koniecznością walki z sennością. Wysiłek się  opłacił. Obie nasze drużyny zajęły miejsca na podium.

Naszą szkołę reprezentowały dwie ekipy. W konkurencji Line of Business – technologie IT w połączeniu z biznesem – startowała drużyna „Syntax Error” z kl. 2aT pod wodzą Dawida Surdela. Wspierali go swoją wiedzą i umiejętnościami programistycznymi: Dominik Mosoń, Jakub Stelmach i Mirosław Warchoł. Stworzyli aplikację „Car Master” służącą do monitorowania floty pojazdów dla firm transportowych. Umożliwia ona śledzenie różnych parametrów eksploatacyjnych samochodów w celu minimalizacji kosztów utrzymania pojazdów i planowania czynności serwisowych.

Platforma „CarMaster” przeznaczona jest zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych. Wysyła przypomnienia dotyczące floty naszych pojazdów odnośnie opłat okresowych związanych z pojazdem, najczęstszych usterek, wymian okresowych elementów eksploatacyjnych. Pomaga przy zakupie nowego samochodu, wspiera po zepsuciu się naszego pojazdu kierując do najbliższych serwisów. Klienci biznesowi po zakupie odpowiedniego rozszerzenia będą mogli w czasie rzeczywistym sprawdzać lokalizacje swojego pojazdu, monitorować ewentualne błędy podczas eksploatacji samochodu, m.in niskie ciśnienie oleju i wiele innych.

Platforma spotkała się z dużym zainteresowaniem podczas Hackathon Rzeszów 2019. W półfinale drużyna Syntax Error zajęła 2 miejsce ze stratą 1 punktu do miejsca pierwszego  (44/45pkt), natomiast w finale podczas prezentacji projektów przed publicznością i mentorami platforma CarMaster zajęła 3 miejsce na około 16 drużyn w kategorii Line of Business składających się ze studentów uczelni wyższych z całego kraju, warto podkreślić iż Syntax Error był jedną z najmłodszych drużyn na Hackathon Rzeszów 2019.

Natomiast w kategorii Internet of Things – połączenie technologii (elektronika, mechatronika, automatyka) z wieloplatformowym programowaniem – walczyła reprezentacja Szkolnego Koła Naukowego TechnoZone – programiści: Wiktor Jezioro (kl. 2bT) i Damian Kurek (kl. 2aT) oraz elektronicy: Sławomir Rojek (kl. 1aT) i Przemysław Tworek (kl. 2cT). Rozwinęli oni pomysł Wiktora i stworzyli system wirtualnej opieki nad zwierzętami „Kitty Universe”. Umożliwia on zabawę z bezdomnymi zwierzętami mieszkającymi w schroniskach i ułatwia znajdowanie im nowych właścicieli.

Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej mogą uruchamiać w pomieszczeniu ze zwierzętami zdalnie sterowane zabawki mechaniczne. Chętni na dłuższą zabawę będą mogli również za pomocą mikropłatności wykupywać karmę dla swoich ulubionych pupili. W znaczący sposób może to wspomóc wiecznie niedoinwestowane schroniska. Więź emocjonalna towarzysząca takim zabawom ułatwi miłośnikom zwierząt ich przygarnianie do swoich domów.

Drugim zastosowaniem systemu jest jego wersja „domowa”. Pozwala ona na utrzymywanie kontaktu ze swoim zwierzątkiem przez właścicieli zmuszonych do pozostawienie go samego w domu na okres dłuższy, niż jeden dzień. Właściciel, oprócz zabawy, będzie mógł racjonować zwierzęciu jedzenie i picie, utrzymywać kontakt głosowy i wizualny.

Tegoroczna edycja Hackathonu Rzeszów zgromadziła wyjątkowo dużo uczestników. Nie wszyscy zmieścili się w głównej przestrzeni, więc organizatorzy musieli improwizować i szukać dla nich miejsce w przyległych pomieszczeniach. Drużyna TechnoZone, jako jedyna, przywiozła ze sobą drukarkę 3D. Jeden z elementów drukować się miał na niej przez 6 godzin. Pech chciał, że po ponad dwóch godzinach jeden z bezpieczników nie wytrzymał obciążenia i na części stanowisk zabrakło prądu. Stanęła też drukarka i niedokończony detal wylądował w koszu. Na szczęście nasza ekipa nadrobiła opóźnienie i do sobotniego poranka udało się wydrukować wszystkie części. W tym miejscu musimy podziękować Mariuszowi Chorążemu z kl. 3aT, który pomógł przygotować model 3D głównego detalu służącego do zdalnego karmienia zwierząt.

Team z naszego koła naukowego pracował z wielkim rozmachem. Żadna drużyna nie przywiozła ze sobą tyle sprzętu, co nasi uczniowie. Oprócz drukarki 3D, w użyciu były inne głośne narzędzia:  wiertarka, wkrętarka i multiszlifierka. Bardzo przydał się najnowszy nabytek – nowoczesna stacja lutownicza z funkcją HotAir. Poza tym klej na gorąco lał się strumieniami, a dym z roztopionej kalafonii unosił się nad całym stanowiskiem. Stworzyli na użytek drużyny własną podsieć, co ułatwiło pracę całej drużynie.

Gdy system zaczął już działać i zdalnie sterowane zabawki ożyły, nasze stanowisko zaczęło być oblegane przez dużą liczbę zainteresowanych gości – od uczestników konkursu, po właścicieli firm, sponsorów i inwestorów.

Nawet najlepszy pomysł może upaść, gdy niewłaściwie się go zaprezentuje. Pierwszy etap konkursu kończył się prezentacją przed komisją konkursową założeń technicznych projektu, działającej wersji demonstracyjnej i wszystkich jej funkcjonalności oraz perspektyw dalszego rozwoju. Członkowie komisji dopytywali się o szczegóły konstrukcyjne oraz samodzielnie testowali wykonane przez uczestników projekty. Trzy najlepsze w każdej kategorii awansowały do ścisłego finału. Drużyna „Kitty Universe” w swojej kategorii zajęła III miejsce, podobnie jak wcześniej zespół „Syntax Error” z kl. 2aT.

Specyfika Hackathonu wymaga, aby – oprócz wykonania aplikacji i urządzeń – stworzyć pełny model biznesowy, gwarantujący sukces komercyjny. To był główny motyw przewodni prezentacji finałowej. Uczestnicy musieli przekonać główne jury konkursu, że są w stanie prawidłowo zbadać rynek, rozpoznać potrzeby potencjalnych klientów oraz zainteresować swoim pomysłem sponsorów i inwestorów w celu pozyskania środków finansowych. W ten sposób nasi uczniowie musieli stać się na moment przedsiębiorcami oraz marketingowcami i wywiązali się ze swej roli znakomicie.

Drużyna „Syntax Error” bardzo zainteresowała swoim systemem przedsiębiorcę z Krakowa i pracuje teraz nad prototypem platformy „CarMaster” z wykorzystaniem interfejsu sprzętowego. Natomiast Uczniowie z „Kitty Universe” nawiązali kontakt z Podkarpackim Centrum Innowacji (PCI) w Rzeszowie. 13 maja 2019 r. zostali zaproszeni na konferencję prasową PCI w związku z otwarciem projektu ProtoLab (https://protolab.pcinn.org/). Jest to zespół doskonale wyposażonych, nowoczesnych pracowni (mechanicznych, elektronicznych, komputerowych, druku 3D, rzeczywistości wirtualnej itp.) służących studentom i startupom kreowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych.

Nasi uczniowie, Wiktor Jezioro (2bT) i Damian Kurek (2aT), zaprezentowali w obecności podkarpackich samorządowców, władz wyższych uczelni i mediów swoją ideę opieki nad zwierzętami przebywającymi w schroniskach z wykorzystaniem najnowszych technologii i internetu wzbudzając ogromne zainteresowanie niekonwencjonalnym podejściem do problemu bezdomności zwierząt.

 

© 2016 TechnoZone | WordPress theme by Dameer DJ.